myadventure-romee.reismee.nl

The Great Ocean Road

Op dinsdagmorgen gaat mijn telefoon een paar keer over en neem ik op. Op mijn schermpje verschijnt Femke, een Nederlandse krullebol van mijn leeftijd, “haaiii’’ roepen we beiden! En dan begint het plannen voor de Great Ocean Road die anderhalve week later al gepland staat, exciteedd zijn wij allebij!!

Femke heeft op facebook in een groeps chat waar ik ook in zit een berichtje geplaatst wie er mee wou deze trip maken, natuurlijk was ik voor haar de leukste optie en toen begonnen we elkaar te chatten en al snel werden er echte plannen gemaakt! Er moest een auto worden gehuurd en de hele weg moest uitgevogeld worden, waar gaan we stoppen? Voor de reis en stops heb ik gezorgd en ik was dan ook de hele weg de navigatie met mijn mobiel, wat prima ging overigens! Tijdens de FaceTime hebben we samen hostels voor beide nachten uitgezocht en die geboekt en toen was het nou tot in het echt volgende week als we de auto ophalen! Grappig hoe dat gaat, samen op road trip zonder dat je elkaar kent. Femke is ook een au pair maar in Sydney en is een weekje Melbourne verkennen.

Op zaterdag morgen na meer dan een uur al in de bus te hebben gezeten, een vroege ochtend, kom ik aan bij jucy, de autoverhuur en ontmoet ik Femke! Al snel krijgen we ons autootje en gooien we onze spullen erin, navigatie aan en on the road! Eerste stop is een supermarkt voor wat broodjes en snacks voor de trip. Het is druk in Melbourne en het rijden is chaotisch, gelukkig doet Femke het eerste stuk, ze is gewend aan het links rijden hier. Het is een super warme en zonnige dag, heerlijk! De playlist gaat ook aan en na een uur of 2 komen we eindelijk aan het begin van de great ocean road.

Op de eerste parkeerplaats wisselen we en is het mijn beurt om te gaan rijden!! Spannendd.. Het gaat meteen al best soepel en oké en om hier te beginnen met rijden is fijn, omdat het een weg is met heel weinig verkeer. Wel is het raar dat de weg van de andere kant er meteen aan zit en het verkeer van de andere kant dicht op je komt, dat is wel even wennen als je aan de andere kant zit.

De eerste stops zijn look outs en geven ons mooie uitzichten over het strand, net zoals de weg die ook voor een groot deel prachtig langs de kust loopt. Fijn die afgronden ook en er zijn zeker wat bochtjes geteld en slow down signs.

Omdat het zo’n mooi weer is gaat ook de bikini aan en loop ik het water in, wat toch nog best super koud is dus ik ga niet zwemmen alleen mijzelf nat maken en lekker afkoelen, om vervolgens in de zon op te drogen. Op weg terug naar de auto halen we even een lekker waterijsje die we in de schaduw op eten en we vervolgen onze weg weer. Ook een stop was bij het lighthouse waar we een stukje heen zijn gelopen en waar we blij waren weer terug in de auto te zitten met airco! Na een paar uur rijden en een paar stops verder komen we dichter bij onze avondbestemming aan, ons eerste hostel ligt in Apollo Bay. Een klein schattig dorpje met een straatje met o.a. een supermarkt, wat winkels en barretjes. Aangekomen in ons hostel is het best klein, ouderwets en zijn er best alternatieve mensen. Zo wordt er gitaar gespeeld, accordeon en een beetje gezongen. Er zijn weinig mensen en we gaan best op tijd naar bed, na met de man op onze kamer te hebben gepraat voor een tijd. Het avondeten deze avond was noodles, veel meer bleef er toch niet goed met dit weer. Toen we in het hostel aankwamen sloeg het weer nog al om, regen en veel wind zorgde er in dit kleine dorpje voor dat we zonder power en dus licht etc. zaten hahahaha. Precies de place to be en hoe ik het me hier voor had kunnen stellen, gelukkig ging het na enige tijd weer aan, al had dat verder niet zoveel uitgemaakt. Gelukkig konden we wel nog lekker warm douchen!

De volgende ochtend, na een lange nacht met muziek in, omdat de man op mijn kamer zo ontiegelijk hard snurkte, pffff.

Om 10 uur ’s ochtends stappen we weer in de auto en beginnen we aan de tweede dag en daarmee het tweede deel van de Great Ocean Road. Vandaag beginnen we met de hopetoun falls en daarvoor moeten we een onverharde weg in bocht na bocht omhoog, lekker smal en van beide kanten kans op verkeer. Terwijl je er wel 100 mag rijden, totaal onmogelijk en onverantwoordelijk, staan er wel borden met ‘keep safe’ Ja thanks mate we will maar wel met 40 kilometer per uur…

Eenmaal bij de goede plek hebben we nog een behoorlijk aantal trappen af en we verheugen ons al om die weer om te klimmen straks, not… Het is een heel stuk kouder dan de dag ervoor en regenachtig en het pad is heel erg modderig wat maakt dat we heel voorzichtig lopen, want we glijden steeds bijna uit, maar gelukkig is er een leuning. Eenmaal beneden zien we de waterval, wauw wat gaaf! We klimmen en klauteren om dichterbij te komen en maken veel foto’s. Na een tijdje als we klaar zijn maken we onze weg weer naar boven en dan is het mijn beurt om te rijden, lekker verder op deze weg, maar na een tijd komen we weer op de main road uit. Snelwegen in Australië, overal mag je overal maximaal 100 kilometer per uur… en dat met die grote afstanden tussen alles hier, best raar.

Vandaag staan de wat bekendere dingen van de Great Ocean Road op de planning. The twelve apostels, waar van er nog 7 over zijn geloof ik, The london bridge , the razorback, Lorch and Gorge.

Mijn hoogtepunten waren Childers Cove en the razorback, Childers Cove omdat het gewoon mooi was maar ook omdat er helemaal niemand daar was en the razorback was gewoon een mooi uitzicht en vet contrast. De twaalf apostelen en een paar andere spots waren veel te touristy, alleen maar gekke Chinezen en tours met chinezen overal. Voor als je het nog niet wist er zijn zo veel Chinezen hier in Australië…

Aan het einde van de dag, om een uur of 6 kwamen we aan in Warrnambool, de tweede en laatste avondstop, waar ons hostel was. Dit hostel was wat normaler en moderner, gelukkig. Na een lekker spaghetti maaltijdje van de supermarkt zijn we naar onze kamer gegaan en hebben we wat foto’s uitgezocht van de dag en een tijd lang gekletst. Over vriendjes, eerste ontmoetingen en ons leven, typische girlstalk haha, heel gezellig. Gelukkig deze keer wel een jongen, maar geen snurkende op de kamer, goh wat fijn bedankt hej!

De volgende ochtend hadden we rustig de tijd en als we om 10 uur uitchecken stappen we weer de auto in en vervolgen onze weg inlandwaards terug naar Melbourne, een 4 uurtjes rijden. Ik begin met het rijden en als we halverwege willen wisselen dan kan dit bijna niet, het is een hele lange weg… Jammer dan hahaha. Uiteindelijk rij ik een afslag in om daar vervolgens om te draaien, even te wisselen en door te rijden. Bijna in Melbourne aangekomen proberen we de stad in te rijden, maar alles staat goed vast, zelfs op maandag om 2 uur in de middag. Als we eenmaal er door heen zijn rijden we een kwartier voorbij waar we de auto in moeten leveren om nog even langs Brighton Beach te gaan en op de foto te gaan met de beroemde gekleurde strandhuisjes. Een leukere afsluiting dan na een hele dag rijden de auto in te leveren en afscheid te nemen vonden we zo, dus zo gezegd zo gedaan. Maar daarna moeten we toch echt de auto gaan inleveren, helemaal nog in zijn originele vorm en wel, geen krasje te bekenen en wij zijn gelukkig ook nog heel. Wel moeten we de portemonnee nog even weer opentrekken om de tank te vullen. Gelukkig zijn die prijzen hier even wat anders dan in Nederland, al wordt er hier door de inwoners wel geklaagd dat het duur is, ik ben er best blij mee. Ik betaal per liter 1 dollar 59 wat gelijk staat aan ongeveer een euro. Voor ons tripje waren we denk ik 45 euro kwijt, voor toch een zekere 700+ kilometer gok ik.

Super leuk om er even tussen uit te zijn en dit mee te maken!

En dan nu nog even een beetje een ‘saaiere’ update over mijn dagelijks leven hier verder in Melbourne als au pair:

Ik kook hier twee keer per week en alles wat ik maak is nieuw voor, zelf koken ze niet uitgebreid. Heel populair voor ze zijn de gerechten aardappel, spinazie, eitje en gehaktbal. “Beautiful!!” zegt Adam dan. “Do you have a name for this dish?” Me: ”I don’t think so actually, I just call it by the ingredients?” Ook populair mijn sperzieboontjes met satesaus, die ik zelf ook heel lekker vindt maar we nu al 3x hebben gehad, een beetje te veel van het goede zeggen we dan. “That is a bit to much of the good?” Hahaha no translation possible.. Vandaag heb ik een ovenschotel gemaakt met aardappel, bloemkool, ham en kaassaus. Lekker Nederlands.

Sinds 1 december is het hier zomer en vandaag was het 37 graden, een beetje te veel van het goede maar ik mag niet klagen. Het weer is hier heeeel erg afwisselend, hoe warm het de ene dag is de volgende dag halveert het weer makkelijk en gooit het wat regen of wind erbij. Ik ga van een korte broek tot een trui, typisch Melbourne. Vandaag in de warmte heb ik eerst lekker gesport en daarna heb ik Lex meegenomen naar het park naar een playdate met Allesandra, een Duits meisje die ook in Templestowe woont. Haar meisje is 2,5 en vanaf nu gaan we waarschijnlijk iedere donderdag in het park afspreken en even spelen en picknicken, heel erg gezellig en fijn om het huis even uit te zijn tussen Lex zijn slaapjes!

Van de week ben ik naar een park geweest met Kat en de jongetjes, omdat ze daar soms tijdens het hardlopen kangoeroes spot, en ja hoor wij hebben geluk, en hoe! Er zijn heel veel kangoeroes, super leuk om te zien zo dichtbij en gewoon in het wild.

5 December, Sinterklaas! Dit mis ik toch een beetje met zijn lekkere pepernoten en chocolade letters en amandelstaaf. En als ‘dutchie’ in Melbourne ben ik niet de enige die behoefte heeft aan een kleine bijeenkomst voor sinterklaas en dus ontmoeten we met een man of 15 in een park in Melbourne, hoe leuk!! De afspraak is om voor een dollar of 5-10 allemaal wat mee te nemen en zo creëren we een grote gezellige picknick, kleedjes mee! Zelf heb ik pannekoeken gemaakt waar iedereen heel erg blij mee was en ze waren allemaal op, fijn! Anderen namen pepernoten mee, wijn, marsepein zelfs, hmmm, en andere koekjes, chipjes en chocolade! Van 7 tot 10 heb ik heerlijk gezeten en met de Nederlanders gekletst, jongens en meiden, en wisselen we verhalen uit. Het voelde toch nog een beetje als sinterklaas zo, super leuk hoe dat gaat. En dankzij oma en opa komt er straks een pakketje met pepernoten deze kant op, ik kan nu al niet wachten hmmm! Dankjewel!!

Morgen ga ik weer naar een meet en great, maar nu voor au pairs van alle organisaties dus ik verwacht dat er wat meer mensen komen dan de vorige keer. Omdat het in St. Kilda is ga ik daarna maar naar het strand aangezien ik er nog niet ben geweest en het morgen ook lekker 37 graden wordt!

Voor volgende week staat er een tripje naar Sydney op de planning, whoop whoop! De vliegtickets zijn al gekocht en ik verblijf bij Natasha als het goed is!

Tijdens het schrijven van deze blog heb ik een lekker kopje thee met een stroopwafel, en ik ben niet de enige in dit huis die ze lekker vindt!

Ik vindt het super leuk als je mijn blog leest en nog leuker als ik weet wie het leest door een reactie van je te zien, laat wat van je horen! Bedankt voor het volgen van mijn tripjes! (Dan doe ik in ieder geval niet al deze moeite voor niks haha!)

Reacties

Reacties

Manon

Heerlijk om je door je geschreven.dagboek weer eventjes dichterbij te voelen. Lees het graag. Liefs

Opa Jan

Heb inderdaad de pepernootjes verzonden met DHL, terwijl jij met deze blog of vlog bezig was. Ze komen jou kant op !! Enjoy?

romee milenkovic

Ik lees hier toch steeds weer allemaal nieuwe dingen, je maakt ook zo veel mee!! En nee hoor, niets saais aan jouw au-pair leventje, vind ik ook leuk om te horen! Keep up the good work, ben supertrots op jou!!

romee milenkovic

Tss, ik bennig ingelogd onder jouw naam omdat ik wat foto’s voor je moest plaatsen?.
Liefs van mama, ga me nu proberen af te melden?.

Brenda

Gelukt?

Demy

Ja, stomme chinezen.. ?

Demy

Echt zo ontzettend leuk om te lezen waar je allemaal bent geweest, ik krijg enorme heimwee naar mellie.. ?
Ben enorm benieuwd naar wat je van st Kilda vind! Mijn lievelingsplek in heel Australië ?
Enjoy mini me ?

Hester

We lezen je nog steeds! X

Ruud

Leuk hoor Ro! Mooie avonturen!

Oom Bert

Lekkere lap tekst weer. Leuk allemaal.
Lees in nu goed dat je tijdens je roadtrip onder de maximum snelheid gereden hebt? hoeveel claxonerende auto’s zaten er achter je dan? Stond daarom misschien alles vast in Melbourne haha
Veel plezier in Sydney volgende week. Dikke kus

Dionne

Wat een leuk verhaal weer!! Ben benieuwd hoe je de kerstdagen ervaart in de zomer??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active