myadventure-romee.reismee.nl

South-Africa baby!!

Na een vlucht van 11 uur kom ik aan in Kaapstad! Linde wacht mij op met ons autootje en we rijden twee uur naar haar dorpje Grabau, waar we om half 2 aankomen, en met zijn tweetjes in haar eenpersoonsbed duiken om te gaan slapen.

De volgende dag ontmoet ik al haar huisgenootjes en gaan we samen met Noël naar het kleine sportschooltje waar Linde sport. Als we terugkomen rijden we met zijn allen naar het andere dorp waar de rest van de studenten van de HAN zitten, een uur verder. We liggen lekker aan het zwembad in de tuin, muziekje erbij, drankje en zon, gezelligheid dus! Als avondeten wordt er voor ons door Robin een echte braai gemaakt, 4 uur lang slooft hij zich uit, voor de lekkerste kippenpootjes en worstjes en lamskotelletjes en biefstukken ever! ‘Savonds besluiten we nog met zijn allen naar de lokale club te gaan. We dansen met de locals en wat geniet ik, niemand kijkt je raar aan als je zo met je billen loopt te schudden!! Eerder als je het niet doet! We houden dance battles met de locals en ik geniet!

Na weer amper 6 uur slaap gaat onze wekker. Vandaag roadtrippen we 8 uur naar Port Elizabeth, het einde van de garden route die op de planning staat. Linde rijdt het eerste stukje en dan is het mijn beurt, het gaat prima links! Alleen gaat soms de ruitenwisser aan ipv. Het knipperlicht en zit ik met mijn hand in de deur om de versnellingspook te vinden hahahha.
Waaaauw wat kijken we onze ogen uit, bergen, groen, zoo veel mooie natuur! Een roadtrip hier is gaaf! We zingen mee met de muziek, wisselen af en halen onderweg een koffie en voor we het weten zijn we al in Port Elizabeth!

Oke, daar gaan we dan, leuke verhalen!!

Amakhala safari overnight- 21st/22th of march

Waaahh we gaan op safari!! Wat moeten we verwachten? Gaan we de big vife in het echt zien?! We rijden een uurtje van Port Elizabeth naar de afslag van de safari. Lin, het begint, we zijn er!! We wachten tot het hek opengaat en dan staat een bumpy ride te wachten met onze kleine kia picanto. Gaan we wel goed? Na 3 km staat onze gids ons al op te wachten met de safari auto, hij stelt zich voor als Lungi. Hij is deze komende twee dagen onze private guide, jaaa dat lees je goed ja, prive!! Dit wisten wij zelf ook niet en we keken elkaar dan ook even aan van; really?

Lungi brengt ons naar ons verblijf en we worden al verwelkomt met een lekker koud sapje die klaarstaat. Zo gaat de hele safari, we worden helemaal verwend en komen niks te kort! Wij zijn de enige in dit deel van het verblijf in het Amakhala park en hebben alles voor onszelf.

Over een uur begint de safari!! We kijken elkaar aan en doen een stille happy dance van excitement!

Onze slaapplek voor vannacht is onder de sterren, midden in de bush bush, een opgezette tent met een open air douche en toilet!

Linde knijp mij! We zitten in de auto en zijn net vertrokken, de safari is begonnen! We zien een mooie blauwe vogel wegvliegen en terwijl wij daarnaar kijken zegt Lungi met spanning tegen ons; see that over there you guys? We draaien ons om, en we zien niks.. hij rijd erheen en WAT, we zien het nu in de verte!! Onze eerste big 5 is afgevinkt, na 15 minuten! A LION?, super speciaal dat we deze zien horen we van Lungi!

Later bij het kampvuur als we terugkomen van de safari, horen we dat dat deze leeuw al eerder is verslagen in een gevecht met een andere leeuw en dus uit dit terratorium is verbannen. Maar nu is hij terug om zijn terratorium terug in te nemen! En als wij vannacht gaan slapen, is het heel goed mogelijk, vertellen de guides ons, dat ze gaan vechten, en dat ga je horen verzekeren ze ons!

Oke, maar we zitten nog steeds in de safari, en de eerste hebben we dus al binnen! Dan zien we een antilope en we rijden verder de heuvel over, waar, wow LIN KIJK!!???? en er verstopt zich een?in de bosjes als we verder komen. De giraffen raken aan ons gewend als we langzaam naderen en langzaam de auto uit klimmen, we zijn zo dichtbij en zien ze in hun natuurlijke habitat lekker eten van de bomen. Ongelofelijk! Na een tijdje te hebben gekeken rijden we verder en we zien heel veel gave dieren, zebras, schildpadden, pumba’s, verschillende soorten antilopes.

We gaan door naar de andere kant, op zoek naar olifanten!! We komen precies optijd en we zien van boven op de berg welke kant ze op lopen, Lungi rijdt dus die kant de berg af en we komen precies optijd aan op de juiste plek. Bath time!! Ik krijg happy tears, wat is dit on ge lo fe lijk speciaal! Goosebumbs.. Het zijn er veel, baby olifantjes, mama’s, allemaal aan het spelen en ze laten ons gewoon toekijken, zooo dichtbij! Ik ga nooit meer naar een dierentuin…

Dan zien we de rhino’s nog met een little one en dan begint de zon onder te gaan en we stoppen op een mooi view point voor een wijntje, Lin een gin-tonic en snacks.

Net voor de zon echt weg is, worden we verrast door een tip en we rijden in volle snelheid naar de tip toe, not knowing wat we aan gingen treffen.

2 calfs met hun moeder!! Cheetahs!!

We komen terug op ons kamp en Leo staat ons op te wachten met lekkere warme chocomelk met amaroela bij een kampvuurtje. Het is al donker en we krijgen lampjes voor op ons hoofd om onze weg over het kamp te vinden. De braai gaat aan en terwijl wij lekker bij het vuurtje zitten maakt Leo heerlijk vlees voor ons klaar en gepofte aardappel en pompoen. Als het klaar is gaan we met Lungi aan tafel en daarna blijven we nog lang zitten kletsen met zijn drieen met een wijntje, voor we welterusten tegen hem zeggen. Lin en ik gaan met onze olielamp en lamp op ons hoofd terug naar onze tent, sterren kijken en kruipen lekker in bed om samen nog na te genieten van deze avontuurlijke dag. Dan is het tijd om te slapen in het heerlijke bed.

5:15

Goodmorning! We worden wakker door de wekker in onze tent. We hebben heeerlijk geslapen!

5:45

coffee and rusks and off to start the safari!

We beginnen met het volgen van de sporen van de cheetas die we gisterenavond zagen. We rijden het uitgestrekte gebied rond en kijken alle drie intensief laag over de grond of we ergens in de verte een kopje zien uitsteken boven het gras. No luck, we besluiten nog één rondje te rijden voor we de andere kant weer op gaan. En dan horen we over de radio dat het mannetje is gespot! Waar we net nog reden! We gaan terug en zien hem vlak langs de weg uitrusten! Even later vinden we zelfs nog weer de cheetas van de dag ervoor, de moeder met de twee calfs!

Zebra’s, zebra’s! Vanuit de verte lijken het net paarden. Zebra’s en giraffen hebben donkere vlakken strepen om de zon te absorberen en de witte vlakken zorgen voor verkoeling.

Eindstand van alleee dieren die we hebben mogen zien;

Black wildebeest, blasbok, leopard turtle, lion and lioness, giraffes, eland, gemsbok, white rhino’s, zebra’s, impala’s, yellow mangoose, elephants!! Cheetahs, red hartbeest, wathogs (pumba!), waterbuck, vevet monkey, african hoopoe, pale chanting goshawk.

We drive untill 10:30 and get back to camp for our brunch. We have brunch together with Lungi and then we grab our stuff. Time to go back home, this is the end of our safari. We say goodbye to all the nice staff, they were taking such good care of us and we had nice conversations too. Thanks for everything, especially you Lungi!

Enkosy

Brenda

Traantjes… gaaaaaf!!!

Oma Lydia

Wat een geweldige ervaring zeg. En wat mooi opgeschreven, alsof ik er zelf bij was?, veel plezier nog verder daar samen, liefs

Hülya??

ZO LEUK??

Opa Jan

Wat een mooi verslag weer. Heb ervan genoten. Wist niet dat er zoveel soorten wilde beesten te zien zouden zijn. Leuk om zelf ook eens mee te maken. Schrijf het op m’n lijstje bij…. Geniet samen nog van deze bijzonder mooie reis.

Cecile

Wat bijzonder om daar te zijn. Fijn dat we er op deze manier er toch een beetje bij kunnen zijn.

Caja

Wauw wat gaaf! Enjoy!