myadventure-romee.reismee.nl

South Island/Sydney/Great Ocean road

Nieuw Zeeland

We komen aan met de ferry in het zuidereiland!

Waar begin ik met schrijven.. zoveel avonturen en zoveel hebben we gezien weer!

Om maar te beginnen de ferry rit was prachtig, we kwamen door allemaal gebergten om het zuidereiland een soort van binnen te komen. De rit was 3,5 uur en was zo voorbij, even wat anders dan in de auto zitten en rijden, wat afwisseling.

We rijden door naar Nelson als we van de ferry af komen en lopen daar het stadje in om vervolgens uit te komen bij een schattig burgertentje waar we gaan zitten voor avondeten.

De volgende dag rijden we ’s ochtends naar een plaatsje waar we de boot op stappen om een tour naar het Abel Tasman national park te doen. We stappen als eerste onze boot op en kiezen een goed plekje op het deck, boven op de boot. We varen langs de kust op en overal zijn mooie prive strandjes en super groene bergen, wat gaaf. De boot zette ons af in Medlands Beach vanaf waar we een super mooie tropische hike hebben gemaakt naar de Swing Bridge. De hike was op een smal pad en overal om ons heen was groen, tropische vogeltjes op de achtergrond en dan als je een bocht doorliep liep je langs een afgrond, of je liep over aan schattig bruggetje met een watervalletje eronder door lopend. Ook door de bomen door zagen we soms stukjes strand of zee, heel erg mooi. Een lekker weertje was het ook en na een kleine 45 minuten lopen komen we ineens bij de swing bridge die over hoog over een rivier hangt. Wiebelen, wiebelen. We lopen eroverheen en vervolgens weer terug om onze weg terug te vervolgen ietsjes verder dan waar we afgezet werden om naar Bark Bay te gaan. Het laatste stukje van de hike gaan we lekker hardlopen en dan komen we bij Bark Bay, een lekker strand, tijd voor druifjes, een appeltje, een broodje en om te chillen! We lopen met onze voetjes door het water, spotten een rog! Daarna lezen we heerlijk een boekje, het enige vervelende is we worden helemaal lek gestoken door zandvliegjes. Wie wist dat dat een ding was haha, heel naar zijn ze wel klein en ze geven je erg veel jeuk. Later worden we opgehaald door de boot en varen we terug, waarna we met de auto weer terugrijden. Deze avond hebben we een verse lasagna van de supermarkt en lekker stokbrood, we hebben namelijk niet al te lang, want we hebben namelijk tickets gehaald voor de The Avengers The Endgame!! De eerste dag dat de film speelt en…, omdat het in Nieuw Zeeland als eerste speelt in verband met het tijdsverschil over de wereld, zijn wij een van de eerste op de wereld die hem hebben gezien, stoer!

De volgende dag checken we uit en vertrekken Nelson om door te rijden naar Kaikoura, niet ons originele plan, maar met slecht weer aan de west kant van Nieuw-Zeeland hebben we ons laten adviseren en gaan we met het mooie weer mee! En maar goed ook, want wat ik morgen ga doen is echt heel gaaf voor mij!

We moeten een 3,5 uur rijden, waarvan een groot stuk langs de kust, altijd mooi. We zijn al een aardig stuk onderweg, papa is aan het rijden, als ik opeens vlekjes zie op de stenen en dan realiseer ik me dat ik een zeehondje zag. Papa stop! Dus we zetten meteen de auto langs de weg en gaan kijken, wat blijkt dat het niet één maar bijna honderden zeeleeuwtjes op de stenen liggen te slapen of in het water aan het spelen zijn! Heel schattig om te zien, kleine zeeleeuwtjes en dikke grote hahah. Ook stoppen we onderweg om een terrasje te pakken en lekker een hot chocolate en koffie te drinken en even te wandelen. Dan komen we aan in onze bed & breakfast in Kaikoura, een klein dorpje, onze hostes is heel aardig en verteld ons over de aardbeving die daar heeft plaatsgevonden in 2016 en hoe de wegen daar voor een jaar afgesloten waren. ( Je moet je voorstellen dat er maar een weg naar het dorp loopt, via de kust naast bergen, dus als alle rotsen naar beneden komen…)

Aan de zee is het super mooi, er zijn hoge bergen met besneeuwde toppen, hele groene toppen en dan de zee met zonsondergang, dat zie je niet vaak in een plaatje!!

Ik word happy wakker, vandaag ga ik… dolfijntjes spotten op de boot!! De Dusky dolphins zijn het hele jaar door in de kust van Kaikoura te vinden, zodra ik op de boot stap en we een paar minuten onderweg zijn spotten we al de eerste dolfijnen! Eerst zijn ze nog redelijk in de verte, maar naarmate we wat langer op de boot zitten en iets verder op zee in een andere baai, komen er zo ontzettend veel dolfijnen, en zo veel!! Ik voel mij super happy, ik heb altijd al van dolfijntjes gehouden! In groepjes komen ze langs de boot zwemmen of springen ze gewoon 20 keer achter elkaar, daar staan ze bekent om, hun speelsheid. We zijn een dikke 2 uur op de boot en als we terug varen naar de haven en we heel hard varen zwemmen alle dolfijnen mee onder, voor en naast de boot, wauw....

Hitting the road again! Off to Geraldine als tussenstop voor een nachtje op doorreis naar Queenstown. We komen langs het mooie Lake Tekapo op weg naar het stadje Geraldine en we stoppen om een kijkje te nemen. De hemel is niet strak blauw maar het meer is als nog zo mooi, super blauw!

Op zondag komen we ’s middags aan in Queenstown, we slapen in een super mooi huis met een paar andere stelletjes. Het huis heeft 3 badkamers en onze kamer is super mooi, een hele ruime keuken met kookeiland, woonkamers en chill hoekjes. We komen er achter dat er ook een bubbelbad is, daar ga ik gebruik van maken!! Oeee. We gaan Queenstown in voor avondeten, ik neem een lekkere green curry en papa een salade. We lopen door de stad en het is heel schattig, best anders dan de andere steden die we tot nu toe hebben gezien. Ook heel mooi aan het water, met allemaal bergen, prachtig. Als toetje hebben we chuurrrooss haha! Nadat we lekker door de stad hebben gewandeld halen we nog wat boodschapjes en gaan we terug naar ons huisje om lekker gebruik te maken van dat bubbelbad en heerlijk te relaxen! Als we terug komen echter zien we het mooiste wat we ook hebben gezien! We stappen uit de auto en we zien een hemel vol sterren, het is echt ongelofelijk en niet te beschrijven, hele galaxy’s. Wauw wauw wauw…. Zo ontzettend helder en veel, met totale duisternis om ons heen.

De volgende dag is het slecht weer in Queenstown en behalve dat we naar de shops en supermarkt gaan doen we niet al te veel en kijken we lekker een filmpje in onze woonkamer en ’s avonds maken we zelf lekker eten.

Op naar Christchurch, het is maandag en we zitten weer in de auto, onze laatste echte roadtrip in Nieuw Zeeland. We moeten een beste afstand afleggen, zo’n 6 uur zijn we onderweg, maar het gaat eigenlijk prima. We rijden bijna de hele weg die we afgelegd hebben naar Queenstown weer af, omdat er maar een weg is en dat ons dus niet veel keuze laat hahah.

De laatste 2 daagjes Nieuw Zeeland zijn aangebroken, we eindigen onze trip in Christchurch. Een mooie stad, maar er is veel aan het herbouwen en renoveren nog van de aardbeving een aantal jaren geleden, dat is nog wel terug te zien. Papa en ik lopen door de botanical gardens en gaan dan op een elektrische step verder een stukje naar de stad waar we hem vervolgens weer neer zetten. Na een tijdje door de stad heen te hebben gewandeld vinden we een leuke overdekte foodcourt en allebei halen we een lekkere lunch die we buiten op het terras op eten in het zonnetje, heerlijk! We bezoeken de art gallery en kopen wat souvenirs. Daarna lopen we terug naar ons hotelletje om op te frissen en daarna gaan we uit eten en hebben we lekker Thais eten voor de verandering.

De volgende dag moeten we de auto inleveren en daarna gaan we door naar het vliegveld waar we nog een tijdje moeten overbruggen voor we moeten gaan vliegen. Buiten picknicken we in het gras en er is een pingpong tafel dus pingpongen dan maar! Als we later overal doorheen zijn en op het vliegveld moeten wachten schrijf ik een blogje en doe ik wat rekken, strekken en yoga in de ruimte die ze daar speciaal voor hebben. Dat zouden ze op elk vliegveld moeten hebben, ideaal voor een vlucht!

Als we kunnen boarden zien we dat we in de airbus 380 gaan, een heel nieuw toestel en super groot, een dubbeldekker. Van binnen is hij ook super luxe met veel ruimte, alle nieuwe films die ik gratis kan kijken, oee zo kom ik de vlucht wel door.

En dan zijn we weer in Australië, mijn landje hihi! Allebei zijn we blij dat we in Sydney zijn! Vanaf het vliegveld nemen we de trein, allemaal heel makkelijk en al snel zijn we bij ons hotel en kunnen we inchecken. Het is onderhand ’s avonds en we frissen ons lekker op. Daarna lopen we nog even de straat op, papa ‘barefeet’ oftewel Aussie style met blote voeten lopen. We halen en ijsje en daarna chillen we op de hotel kamer en gaan we lekker slapen.

Bondi Beach day! We nemen de bus en gaan naar het beroemde bondi beach, het is heerlijk weer, maar niet zo warm om echt te gaan zwemmen. We doen de boardwalk en die is prachtig, we lopen langs het water op omhoog en zien de zee mooi op de rotsen slaan en na een beetje klimmen en wandelen hebben we prachtige uitzichten! Als we terug komen van de wandeling is het schoentjes uit en dan gaan we lekker op het strand liggen, vakantie. Als we in het hotel onze spullen weer hebben gedropt en de zonnebrand van ons af hebben gewassen lopen we naar de stad, onderweg komen we door Hyde park en lopen we langs het mooie Anzac Memorial die daar gelegen is. Parken en groen in een stad is zo mooi. We lopen door naar Circular Quay en naar het Sydney Opera House. Papa vind het mooi en we zijn er op een goede tijd, want al gauw word het donker en gaan alle stads lichtjes aan, wat een mooi gezicht. Op de esplanada die we aflopen naar the Rocks zijn allemaal palmboompjes verlicht en alle terrasjes zijn vol, heel gezellig. Aan de overkant als we bij de Rocks zijn gaan we ergens zitten en eten we een hapje. Daarna geef ik papa wat tips om waarheen te gaan, Darling Harbour is mooi, en dan ga ik naar Natasha om een avondje te stappen en ook Adeline komt met ons mee, heel gezellig en de laatste keer ook dat ik Adeline zie.

De volgende ochtend na het ontbijt ontmoeten we elkaar weer en dan lopen we samen naar The Grounds of Alexandria. Het is een lange ochtendwandeling , maar uiteindelijk komen we aan op de mooie Grounds of Alexandria. We lopen een klein rondje, maar gaan dan eerst zitten om een drankje te doen en wat te eten. Het is super schattig, allemaal groen, planten overal en een gezellige sfeer. Als we het eten op hebben lopen we rond, dit keer is het thema Disney Aladdin. We nemen een lime fiets terug helemaal naar de Botanical Gardens en zetten de fiets daar weer weg.

Om half 8 zitten we klaar in Darling Harbour samen met hoonnderden anderen, voor het vuurwerk! Onze laatste avond, zaterdag avond in Sydney word knallend afgesloten, wat galmt het door de gebouwen en de harbour, het is prachtig. Daarna lopen we een rondje, door parkjes waar kinderen spelen, restaurantjes met terrasjes, China town. In China Town besluiten we om nog wat op te zoeken en dan vinden we een leuk sushi restaurant. Dus alvast even oefenen om met stokjes te eten voor mij! Een hele leuke avond, een leuke dag, leuke tijd in Sydney en gewoon een hele leuke tijd de hele reis!! Wat boffen we toch!

De volgende ochtend nemen we een uber en we komen op het vliegveld aan, op naar Melbourne!!! Voor de aller laatste keer neeeee…..

Melbourne!

We komen weer eens aan op het vliegveld haha en hebben er ondertussen al heel wat vluchten op zitten. We halen de huur auto weer op en dan op de road naar Ottway forrest. Daar slapen we een nachtje. De weg erheen is heel mooi, we zijn omgeven door een tropisch regenwoud en we zien ook een paar walibi’s onderweg aan de kant van de weg of de bosjes in hopsen. De wegen zijn onverhard en er zijn super vele bochten, op een gegeven moment zijn we zelfs blij dat we een four wheel drive hebben, want met veel gaten in de weg en een onverharde weg is dat wel nodig. Het huisje waar we in slapen is lekker groot in tegenstelling tot een hotel kamer, alleen we moeten zelf een vuurtje aan maken om het huisje warm te krijgen. We moeten wat boodschapjes doen, maar de dichtstbijzijnde supermarkt is een halfuur verder en dus rijden we een stuk om naar de supermarkt te gaan. We halen rijst, satesaus en vlees stokjes en oeee dan maken we dat thuis lekker klaar, dat heb ik lang niet gehad, een van mijn favoriete gerechtjes haha. Met geen wifi en bijna geen bereik gaan we gezellig rummikubben en kijken we een filmpje.

De volgende dag gaan we watervalletjes bezoeken en we beginnen bij de Hopetoun falls, het is een stuk rijden voor we er aankomen en daarna nog een hele klim van trappen naar beneden en daarna uiteraard weer naar boven. De waterval is heel mooi en ook de weg ernaartoe, maar een goede ochtend hike is het wel. De tweede waterval waar we heen gaan is redelijk dichtbij en heet de Beauchamp falls. Ook hier staat er weer anderhalfuur return om bij de waterval te komen, echter joggen we een heel stuk op de heenweg totdat we bij de trappen aankomen. De terugweg duurt langer dan de heenweg en is de trappen op en dan vooral bultopwaards lopen. Je moet er wat voor over hebben, maar ook deze waterval was super gaaf. Eenmaal terug bij de auto zijn we helemaal bezweet en als ik mijn appje check hebben we 60 verdiepingen gelopen haha.

Het laatste stuk rijden we door naar Warrnambool waar onze accommodatie voor de nacht is. Het is een groot dorp, vergeleken met alle mini dorpjes aan de Great Ocean Road. We droppen onze spulletjes frissen ons op en dan gaan we naar de locale pub voor avondeten, pizza en een salade delen we en we zitten daar een tijdje, ook facetimen we Demy even altijd gezellig hihi, miss youu.

Van de eigenaar van de accommodatie krijgen we een tip om naar een reserve te gaan, omdat daar veel wildlife is. We zoeken het op en het is niet ver dus gaan we daar maar eens een kijkje nemen kijken of we wat koala’s kunnen spotten! We doen een boardwalk en ja hoor!! Na een paar minuten spot papa de eerste koala in een boom en hij is nog wakker ook! Ik houuu van koala’s. We lopen verder en in totaal zien we wel vier koala’s, wauw zoveel heb ik er nog niet gezien op een dag in het wild! In totaal heb ik nu acht wilde koala’s gezien. Sommige koala’s zaten wat hoger of sliepen, maar super leuk dat papa ze nu ook heeft gezien, geluk, goede koala spotters zijn we!

De rest van de dag rijden we helemaal over de Great Ocean Road en doen we de twaalf apostelen en zien we andere mooie baaitjes en overal is het uitzicht prachtig! Aan het einde van de dag komen we bij de laatste overnachting voor de Great Ocean road, namelijk in Port Fairy. We halen wat avondeten bij de supermarkt en we lopen naar het strand om te gaan picknicken. Heel leuk met de ondergaande zon, alleen de meeuwen zijn een beetje irritant en achter ons eten aan hahah.

De laatste dag en we rijden terug naar Melbourne, onderweg stoppen we bij een baaitje en later stoppen we bij een koala walk waar ook heel veel papegaaien rondvliegen. Meteen in de eerste boom zien we nog een koala! Onder dezelfde boom zijn alle mooie papegaaien en we halen wat brood uit de auto die we verkruimelen en in onze handen houden, meteen worden we aangevallen door alle papegaaien hahah, maar het is wel geinig.

Als we later door een dorpje komen stopen we daar en zien we een heerlijke beach lounge, ook komt het zonnetje net door en als we daar zitten achter glas vol in de zon en echt een paar meter van het water, op het strand zitten we goed! We drinken wat en bestellen daarna nog lunch.

Rond een uur of 4/5 komen we aan bij ons appartement in Melbourne. De flat waar we in zitten is 60 verdiepingen hoog en zelf zitten we op 30 hoog, wow wat een hoogte en wat een uitzicht! We hebben ook een zwembad en gym in het gebouw zitten dus we maken meteen gebruik van het zwembad, dat op 30 hoog zit. Zwemmen met zonsondergang en daarna overal lichtjes van de stad is wel gaaf!

We vinden later een schattig verborgen restaurantje in de hoofdstraat waar we gaan eten, het is gezellig verlicht met kaarsjes en we kijken uit op de straat. En om deze geweldige vakantie af te sluiten moeten we natuurlijk nog even naar… san churros!! Dessert is churros en witte chocolade cheesecake, wooeeeehh! Wat hebben we het leuk gehad samen en het ging heel snel voorbij. 3800 kilometer en heel wat uurtjes in de auto verder, veel avontuurtjes en heel wat herinneringen en mooie ervaringen verder! Dankjewel lieve papa, zo leuk dat we dit samen konden doen!! Ik vind het lastig om weer doei te zeggen na deze tijd, maar ik zie je snel weer!!

Zelf had ik ook mijn laatste dagje in Melbourne voor ik naar Vietnam ga. Ik ben een beetje verdrietig om deze leuke stad achter te laten en al mijn mooie herinneringen overal, maar ik heb het zo geweldig gehad en ik ben zo dankbaar voor alle avonturen en de hele periode dat ik gewoon in Australië heb gewoond! Ik hoop dat ik snel een keertje terug kan, maar ik ga de mensen die ik hier achter laat meer missen, mijn gezinnetjes en mijn nieuwe vriendengroep, gelukkig gaan een paar Nederlandse vriendinnetjes wel mee terug en kan ik die nog gewoon zien hihi.

Ik zit in het vliegtuig en kijk uit mijn raampje, dan stijgen we op en zie ik de lichtjes van mijn Melbz en ik merk dat ik aan het glimlachen ben, doei.

Reacties

Reacties

Oma Lydia

In één woord geweldig, wat een top maanden heb jij al gehad daar, en Vietnam en Japan... super al die verhalen filmpjes en foto,s Maar blij als het juni is??

Mama

Wat een mooi dagboek heb je zo, geweldig om later terug te lezen, maar je zult het je vast ook zó wel blijven herinneren allemaal, wat een fantastische reis weer!! Happy for you!! Tot snel lieverd!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active